2013-11-06 @ 14:43:23 / Fanny

Åsiktsinlägg - Hur man ska använda spö/sporrar

Tänkte ta upp det idag på bloggen . 
 
Tycker att det är helt okej faktiskt att rida med spö eller sporrar. Men man kan inte använda det hela tiden. Man ska inte sitta och slå med spöet på rumpan , visst . Sega hästar. Försökt med rösten? Prata med hästen. Men om inte det funkar. Visst så kanske ni kan slå med spöet en  gång framför sadeln. Och man ska inte slå på rumpan på hästen. Utan framför sadeln. Och en sak jag tycker är väldigt viktig är att inte slå med spöet massor med gånger. En bra sak istället är att slå en gång lite hårdare. 
 
Sporrar måste man också använda på ett speciellt sätt. Inte sparka  , sparka , sparka osv. Utan bättre att "trycka till" en gång . Tycker verkligen att spö är ett väldigt bra hjälpmedel. Men då måste man använda det på rätt sätt. Brukar se på tävlingar att dom brukar sitta och slå och slå på hästen . Ser faktiskt riktigt hemskt ut. Fast klart man kanske måste använda det ibland och så. 
 
Vad tycker ni om ridspön/sporrar? Håller ni med? somsakt var det min åsikt. 
 
 
Inte okej. 
 
 
/fanny 


Postat av: - S C H N A I L G U L L -

Jag har nolltolerans mot fel användning av spö och sporrar. Att använda ordet "slå" låter hemskt bara det och själv rider jag utan spö. Sporrarna åker fram endast på tävling men det är emot min vilja :(

2013-11-06 @ 18:55:05 / http://schnailgull.blogg.se
Postat av: Matilda

Jag tycker ridspön är okej om det är en häst som larvar sig genom att sega. Men sporrar måste man vara väldigt noga med tycker jag! :D jättefin eran nya header är! Kram!

2013-11-08 @ 19:51:25 / http://www.wildheart.devote.se
Postat av: Irma

Hej alla har olika hästar. Jack är "rädd" för spön så jag försöker att inte använda det. Afke reagerar typ noll med spö framför sadeln, Totte kanske reagerar mer på bogen men afke gör inte det så brukar använda det på baken när jag väl gör det.

2013-11-08 @ 22:47:05 / http://tjejensomsatsar.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: