2013-01-12 @ 18:54:05 / Åsikt

Ridspön/sporrar-åsikt!

Tänkte ta och skriva mina åsikter om ridspön
 

Jag tycker att det är helt okej att använda ridspön. Men däremot är det INTE tillåtet att slå hästarna med det. Men om man bara har det i handen ,då gör det absolut inget.Om jag ser folk som sitter och slår hästen för att den har stannat ,banka till den. Då håller jag seriöst på att spy USCH.Men om man bara håller det där så att bara hästarna ser det,de tycker jag att man kan göra.
 
Många som skriver om ridspön på sin blogg,och alla har olika åskter. Hästen gör ju alltid sitt bästa ,då ska man vara säll mot den.  Jag använder pisk,ibland men jag skulle alldrig få för mig att slå till hästen med spöet. Samma med sporrar om man bara är lugn och rider som vanligt känner dom inte av det. Jag har ibland sånna här barn sporrar. Bara har dom helt vanligt,inte banka in dom i magen på hästen,inte tillåtet,men bara ha dom där som stöd det är helt okej för min del.
 
Vad tycker ni om ridspön/sporrar ? Är det tillåtet tycker ni?.
 
 Helt tillåtet ! 
 
 Absolut inte tillåtet. Vraför ska man slå hästen med spöet,när man kan få dom frammot med rösten eller trycka lite med bena?!
 


Postat av: Tussie & London - med drömmen att rida SM

Håller med! Jag har på 3 veckor tränat min ponny till röstkommandon.. Nu kan jag bara sitta på honom och få honom att stanna eller gå och bara säga "prrr"/"haaaaalt" eller smacka/"skriiiiitt".

2013-01-12 @ 20:10:13 / http://londonryttaren.se
Postat av: Tove Eriksson

Hej. Vill bara meddela att jag är inne på eran fina blogg titt som tätt. Och det är sååå kul att följa Tottes framfart med er.
/ Tove, stallkompis till Daniela som ofta fick vara hästvakt åt Totte när de var borta.

2013-01-12 @ 20:41:11 / http://www.ttie.blogg.se
Postat av: Anjelica

Har en frågestund på min blogg :)
Skulle vara kul om ni kunde kolla :)
Länk : http://anjelicaochparla.blogg.se/2013/january/fragestund.html#comment

2013-01-12 @ 22:02:43 / http://anjelicaochparla.blogg.se
Postat av: Bella :)

Asså saken är att vissa hästar vägrar ju. Man kanske inte behöver ta i för kung o foster land men asså tex en häst i mitt stall måste man lixom ha både sporrar o spö för han är lite speciell. Han är underbar liten ponny men han testar alltid sin ryttare. Tex stannar i ett hörn. Men när man fått han därifrån så är de klart att man berömmer. Han börjar lära sej nu men om de är en ny ryttare som är lite osäker vill han gärna testa den personen. Så jag tkr att sånt är okej

2013-01-12 @ 23:28:14
Postat av: Alma

Håller med dig. Satt med nåra kompisar och kollade på en ridlärare som red en ridskolehäst. Hon hade både sporrar och spö. Hade seriöst tänkt säga till henne men kändes inge bra att få en dålig stämmning mellan oss då jag skulle rida för henne sen. Men till sakner iallafall. Hästen stannade för att göra behov och då rappade hon till honom med spöt på rumpan minst 10ggr, stenhårt, man hörde liksom snärtarna till läktaren och hon var på andra sidan, nej fyfan! :( Btw, superfin blogg!:)

2013-01-14 @ 19:24:39 / http://skelleftemitc.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: