2014-01-18 @ 10:58:22 / Åsikt

Åsikt- ridskolor

Nu tänkte jag ta och skriva mina åsikter om ridskolor . Nu när jag har lite tid . 
 
Jag tycker inte att det är nåt fel alls med ridskolor . Man lär sig rida . Det brukar endå vara lite enkelt för dom som är småa. Visst , det ska det ju vara .Och även för dom som är äldre , man rider vändsnett igenom , serpentinbågar . Sånna här ganska enkla övningar . Fast även lite mer komplicerade övningar vilket är bra .
 Jag tycker synd om hästarna på ridskolor , dom går flera lektioner per dag . Det är typ alldrig lugn och ro för hästen . Det springer en massa barn i stallet hela tiden . Det är ju egentligen inte så synd om dom . På sommarn är dom ju uthyrda , och man märker verkligen skillnad hur mycket gladare dom är då . 
 
Hästarna kan bli surare ju ängre dom går på ridskola , det förstår jag . Enligt mig ska dom typ byta ridskolehästar typ varje år . Så dom inte blir så sura , lessna osv . 
Dom får ju inte lika mycket vila som en privatponny får. Visst , det är olika på varje ridskola . Men på dom flesta får dom inte lika mycket vila som en privat ponny  . 
 
Vår ridskola tycker jag är bra ,det är bra tränare och roliga hästar . Vissa hästar har stått där i flera år och det är klart dom blir less ibland . .. Men hästarna är oftast glada . 
 
Ridskoleryttare har inte lika mycket förutsättningar att tävla osv. Men jag håller helt klart med att ridskoleryttare kan också lyckas. Men det är ju svårare  . 
 
Jag och Fanny red på ridskola innan vi fick Totte och gör det fortfaranade , vi rider på ridskola en dag i veckan . En på Totte och en på en ridskoleponny . 
 
Possitiva saker med ridskolor : 
 
*Man  lär sig rida . 
 
*Det är mycket kompisar där. 
 
* Man får rida på flera oika hästar vilket är nyttigt . 
 
* Man får träna för bra tränare. 
 
 
Negativa saker : 
 

*På dom flesta ridskolorna står hästarna i spilta ( i allafall på våran ) . 
 
* Hästarna får gå vädigt mycket lektioner. 
 
 
Jag tycker inte att det finns så mycket negativa saker med ridskolor , det är sjukt bra med ridskolor . Vill inte ha massa kommentarer typ " så är det inte alls "... osv . Men det här är somsagt min åsikt om ridskolor . Dom är bra för ryttare som vill träna ,tävla , allt som privat ryttare gör fast med ridskolehästar .
Det här var det jag kom på just nu :) 
Nu vill jag höra er åsikt om ridskolor.  
En bild på en ridskoleponny och en ridksolehäst som vi hade under en sommar .
Ponnyn som vi hyrde hette Virre . Och storhästen kallas Korven . 
 
//Filippa

 


Postat av: Tilda

Shit vilket bra inlägg! Håller med!

2014-01-18 @ 11:02:17 / http://tildaomalin.blogg.se
Postat av: Tilda

Jag håller med! Jag tycker inte om att de ska gå flera lektioner varje dag i flera år!!:(<3

2014-01-18 @ 16:03:43
Postat av: Elin

Håller med!!! Det är ju synd för dom som går flera lektioner per dag :(
Rider en ridskoleponny tre gånger i veckan och han har fått lyxen av någon anledning att bara gå en lektion oftast per dag, dessutom står alla i box vilket är så mycket bättre än spilta :) och eftersom jag rider ut på honom en gång i veckan så får ju han komma ut och busa också, tråkigt för dom som inte får göra det... ;)

2014-01-18 @ 17:54:17 / http://elinochfille.blogg.se
Postat av: Anna

Jag måste säga, den tid jag gick på ridskola bredvid travet, att jag ungefär ligger på samma åsikter som jag läste här. Dock så min ridskola va bra för inga hästar stod på spiltor dock tyckte jag några ponnyer hade lite för små boxar. Sen var erfarenheten av min ridskola väldigt stora hopp och aldrig någon grupp som passade. Jag stod i två år och inte lärde mig någonting för min ridgrupp hade inte kommit lika långt. Sen fick jag byta till en vuxengrupp (var tolv år då) och då började jag utvecklas. Hände mig många gånger så då hade man hellre föredragit mindre grupper där man fokuserar och så alla får lära sig.
Vi hade då ganska mycket ponnyer så ibland behövde de inte gå mycket men vissa gånger var det några som fick gå jätte mycket vilket var tråkigt.

2014-01-19 @ 17:40:51 / http://stallnorm.blogg.se/
Postat av: Frida

Håller med till en viss del, men vissa saker stämmer inte riktigt. T.ex. det här med att dom ska byta ridskole hästar varje år, blev lite funder sam där, hon tänkte du där vill jag veta??.. Inget hat!!

2014-01-19 @ 20:39:03 / http://ponnietjejerna.horseworld.se
Postat av: Frida

Håller med till en viss del, men vissa saker stämmer inte riktigt. T.ex. det här med att dom ska byta ridskole hästar varje år, blev lite funder sam där, hon tänkte du där vill jag veta??.. Inget hat!!

2014-01-19 @ 20:39:08 / http://ponnietjejerna.horseworld.se
Postat av: Frida

Håller med till en viss del, men vissa saker stämmer inte riktigt. T.ex. det här med att dom ska byta ridskole hästar varje år, blev lite funder sam där, hon tänkte du där vill jag veta??.. Inget hat!!

2014-01-19 @ 20:39:26 / http://ponnietjejerna.horseworld.se
Postat av: Frida

Sv: vi har olika åsikter och det är helt okej med det. Men nu skrev jag mina åsikter också :)
Jag nämnde inte ens ditt namn så att jag hängde ut dig, det förstår jag inte riktigt hur du kom fram till. Om du känner dig så utsatt/kränkt tar jag självklart bort inlägget om du vill! :)

2014-01-20 @ 16:14:18 / http://ponnytjejerna.horseworld.se
Postat av: Irma

Jag håller verkligen med om att byta ridskolehästar/ponnys varje år då när jag red på ridskola red på en ponny ibland som mina systrar har ridit! Den ena är 19 år, och den har alltså varit där i mer än 9 år vilket jag tycker är helt fel. Hästarna måste få lite variation för att kunna tycka det är kul osv.

2014-01-21 @ 03:12:13 / http://tiptopryttarna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: